2015-2018. Flip-IT! – Fordított tanterem az európai szakképzésben

 

Erasmus + Stratégiai Partnerség (szakképzés és szakoktatás) program.
A projekt célja: a „fordított tanterem” módszertanát a partnerországok szakközépiskoláinak és szakiskoláinak valamint képzési központjainak pedagógiai gyakorlatába integrálja. Távlati cél a szakképzések színvonalának javítása, valamint a munkaalapú, együttműködő és problémaorientált tanulás/tanítás irányába fordulni, kihasználva a korszerű információ- és kommunikációtechnológiai eszközök pedagógiai lehetőségeit.

 

Flip-IT! (Flipped Classroom in the Europen Vocational Education)

 

Program: Erasmus+, Stratégiai Partnerség
Résztvevő országok: Magyarország, Írország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Cseh Köztársaság
Időtartam: 2015. Szeptember 1. – 2018. Augusztus 31.
Koordinátor: iTStudy Hungary Oktató és Kutatóközpont

 

 

A korszerű szakirodalomból kiderül, hogy az IKT (információ- és kommunikációtechnológia) gyakran nem képes teljes mértékben jelen lenni a hagyományos oktatásban. „Csupán néhány innovatív projekt élte túl a korai bevezetési szakaszt és lett az oktatási gyakorlat szerves része.” (S. Bocconi, P. G. Kampylis, Y. Punie, 2012).

Ennek értelmében fogant a „Flip-IT!” projekt: kutatás-fejlesztés azon céllal, hogy a „fordított tanterem” módszertanát a partnerországok szakiskoláinak és képzési központjainak pedagógiai gyakorlatába integrálja. Távlati cél a szakképzések színvonalának javítása, valamint a munkaalapú, együttműködő és problémaorientált tanulás/tanítás irányába fordulni, kihasználva a korszerű IKT-eszközök pedagógiai lehetőségeit.

Az Európai Bizottság Kutatóközpontjának a „A jövő technológiát kutató intézete” (Institute for Prospective Technological Studies of European Commission's Joint Research Centre – JRC-IPTS) az Európa 2020 stratégiához kapcsolódva 2012-ben elindította a „Creative Classroom” című kutatást melynek célja, hogy elősegítse az IKT-ban rejlő pedagógiai lehetőségek jobb megértését és kiaknázását az oktatás és képzés megújításában. A kutatáshoz kapcsolódik az European Schoolnet (31 európai ország oktatási minisztériuma által létrehozott szervezet) által 2013-ban elindított „Creative Classroom Lab” című projekt (http://creative.eun.org), amelynek egyik kiemelt célja a „megfordított tanterem” („flipped classroom”) elnevezésű új módszertan – amely az elmúlt években az iskolai IKT eszközökre irányuló figyelem központjába került – kipróbálása iskolai környezetben.

A „fordított tanterem” metodikával gyakorlati kapcsolatba kerülő tanárok beszámolója szerint ezen módszer fokozza a hallgatók és tanárok közötti aktív együttműködést, a hangsúlyozottan tanárközpontú oktatással szemben egyértelműen segítőként áll a tanulók mellett. A Cseh Köztársaságban végzett öthónapos pedagógiai kísérlet végső értékelése szerint a matematikát tanuló hallgatók teljesítménye a korábbinál egyértelműen magasabb volt a „fordított tanterem” módszertanát felhasználva.

Meggyőződésünk, hogy a „fordított tanterem” különösen hasznos a szakképzési szektorban, ahol az iskoláknak a folyamatosan változó munkaerőpiac kihívásaival kell szembenézniük. A technológiai változások gyorsasága miatt szinte lehetetlen aktualizált tartalmú tankönyvekkel ellátni a szakképző intézményeket. Emellett a hallgatók számára tananyagot előkészítő tanároknak egyre inkább figyelembe kell venniük az interneten elérhető hatalmas mennyiségű információt. Miként tudják ezen koncepcióba illeszteni a tanárok a „folyamatosan online elérhetőség” lehetőséget, hogy a tanulók élményként tekintsenek a tanulásra? Hogyan lehet átlendülni a hagyományos Power Point határain? Milyen IKT-eszközök a leghatékonyabbak a tanítás és tanulás támogatásában, ezen belül is a „fordított tanterem” módszertanában? A „Flip IT!” konzorcium nem csak megválaszolni kívánja ezen kérdéseket, de foglalkozni is kíván a tanárok előtt álló gyakorlati kihívásokkal; meggyőződésünk szerint a tanárok a hajtóerői ennek a változásnak.

 

Célcsoport:

  • Elsődleges célcsoport: szakközépiskolai és szakiskolai tanárok
  • Másodlagos célcsoport: szakközépiskolai és szakiskolai tanulók

Célkitűzések:

  • A „fordított tanterem” módszertanhoz tartozó elméleti tanulmányok és pedagógiai tapasztalatok áttekintése.
  • Szükségletelemzés a partnerországok tanárainak bevonásával.
  • „Fordított tanterem módszertan” kidolgozása (tankönyv, tanterv, online tréning szakoktatóknak).
  • Online bevezető képzés partnerországok tanárainak bevonásával.
  • Az eredmények megerősítése tanulók bevonásával kísérleti képzés szakképző intézményekben.

 

A konzorcium
A konzorcium öt európai ország tíz partnerszervezetét tömöríti. Részt vesz két felsőoktatási intézmény Spanyolországból és a Cseh Köztársaságból, amelyek korábban elvégzett kutatásaik alapján a módszertan elméleti hátterét nyújtják. A projekt kedvezményezettjei azok az intézmények, amelyek között három szakiskola található; egy szakképesítést kínáló magyar iskola és egy spanyol intézet a felnőttoktatási tapasztalatait adja a projekthez. Emellett az Egyesült Királyságból és Írországból is részt vesz a projektben egy-egy intézmény, jelentős e learning tervezési és fejlesztési tapasztalatit adva a közös munkába.

Partnerek:

  • ITStudy Oktató- és Kutatóközpont - Magyarország
  • Cork Institute of Technology – Írország
  • Instituto de Formación y Estudios Sociales – Spanyolország
  • Univeridad Europea de Madrid SL - Spanyolország
  • Opus Learning Ltd. - Egyesült Királyság
  • University of Hradec Kralove - Cseh Köztársaság
  • Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola – Magyarország
  • Magyar Gyula Kertészeti Szakképző Iskola és Szakiskola - Magyarország
  • Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium - Magyarország
  • SZÁMALK-Szalézi Szakközépiskola – Magyarország

A projekt hivatalos weblapjahttp://flip-it.hu/

A projekt facebook oldala: https://www.facebook.com/Flip-IT-1688268141418543/

 

 
 
 
 
Hajnal Sándor igazgató
 

Köszöntöm a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola honlapján!

Intézményünk több, mint 100 éves fennállása óta magas színvonalú oktatást biztosít kellemes környezetben, rendkívül széles képzési lehetőséggel, számos képzési formában valamint nemzetközileg elismert bizonyítványokkal. Odafigyelő hozzáállásunkkal és szakértelmünkkel igyekszünk mindig elérni tanulóink elégedettségét és mindig készséggel állunk régi tanulók, új érdeklődők rendelkezésére.

 

Elérhetőség

Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola OM 035269/010 Maglódi út 8.
Budapest
1106

(Bejárat az Olaj utca felől!)

Hétköznap 7:30 - 16:00
Telefon: 06 1 261 8695
06 1 261 8624
06 1 262 08 77
Fax: 06 1 261 8695 / 122
info@magyula.hu